#nauka #optyka #programowanie…

#nauka #optyka #programowanie #ciekawostki
W programowaniu grafiki/dźwięku często potrzeba policzyć transformatę Fouriera. Jest wiele algorytmów. Ale niedawno dowiedziałem się o ciekawym sposobie, który nie wymaga w ogóle komputera 🙂
Wiecie, że jak zasłonicie pół soczewki, to obraz rzucany przez tą soczewkę nie będzie ucięty w połowie, tylko dalej będzie cały, ale za to ciemniejszy i z mniejszą „rozdzielczością”?
No to właśnie odpowiedź na pytanie dlaczego tak jest – bo soczewki liczą transformatę Fouriera 🙂 Wystarczy ustawić obraz w jednej ogniskowej soczewki, a dostaniemy jego transformatę w drugiej. Można w ten sposób robić filtry działające na transformacie dla obrazów w czasie rzeczywistym – np. wycinać najniższe częstotliwości, a potem skonwertować z powrotem do obrazu. No kurde magia.
Więcej tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_optics#Fourier_transforming_property_of_lenses

Powered by WPeMatico